10-01-2017 - Drankencentrales klitten samen om relevant te blijven

Prik & Tik is in enkele jaren tijd de grootste drankhandelketen van Vlaanderen geworden. Inmiddels sloten al 115 drankencentrales zich aan bij de coöperatie in de hoop een aantrekkelijk alternatief te vormen voor de supermarkt.

Drankencentrales kampen met een oubollig imago. Jongeren kopen water, frisdrank, bier en andere alcoholische dranken vooral in supermarkten. 'Wij trekken momenteel vooral iets oudere klanten aan', geeft Filip Sevens, de CEO van de drankhandel Prik & Tik, toe. 'De supermarkten besteden meer en meer aandacht aan hun drankenaanbod.' Vooral Colruyt is een populaire bron van drank.

Om relevant te blijven, meer te kunnen investeren in promotie en goedkoper drank te kunnen inkopen, hebben steeds meer van de 600 Belgische drankencentrales zich verenigd. Prik & Tik is zo'n coöperatieve organisatie. 115 drankencentrales zijn in de formule ingestapt en zijn nu mede-eigenaar van Prik & Tik.

Daardoor heeft die groep zich in sneltreintempo op de kaart gezet in Vlaanderen. Tien jaar geleden bedroeg de omzet amper 17 miljoen euro, in 2015 124,3 miljoen euro. Dit jaar zal Prik & Tik naar verwachting afkloppen op 130 miljoen euro. Het nummer twee, Districo, ook een coöperatief bedrijf, boekt zo'n 50 miljoen euro omzet (lees kader).

De aangesloten centrales betalen het bedrijf een vaste maandelijkse lidmaatschapsvergoeding. In ruil kunnen ze door schaalgrootte drank inkopen tegen lagere prijzen dan wanneer ze op hun eentje met Coca-Cola of AB InBev zouden onderhandelen. 'Ons groepsconcept is: drank inkopen bij alle drankenleveranciers en met geen of een kleine winstmarge doorverkopen aan onze leden', zegt Sevens.



Bron: De Tijd
Lees hier het volledige artikel.