09-04-2019 - Drankdynastie Prik&Tik
Prik&Tik is al even de grootste aankoopcentrale van drankenhandelaars. Met 120 leden is ongeveer een vijfde van alle Belgische drankenhandelaars lid. In een dalende markt slaagt Prik&Tik erin om het volume en de omzet jaarlijks te laten groeien. Professionalisering en het creëren van naamsbekendheid zijn daarbij belangrijke strategische pijlers. Maar ook met nieuwe initiatieven zoals een nationale aanpak van de b2b-markt en e-commerce wil Prik&Tik haar marktaandeel nog flink vergroten.
De kerntaak van ons bedrijf is de functie van aankoopcentrale”, leggen algemeen directeur Filip Sevens en voorzitter Jan Dalemans uit. “Drankenhandelaars zijn actief in een horecamarkt die sowieso niet gemakkelijk is. Ze zijn bijvoorbeeld in competitie met de retailers en grote warenhuisketens die eveneens hun aankoopkracht hebben. Wij versterken de aankoopkracht van onze leden door samen aan te kopen. Momenteel zijn in totaal 80 drankenhandelaars mede-eigenaars van onze cvba. Daarbovenop tellen we nog 40 Prik&Tik-leden die achter de schermen Prik&Tik zijn. Ze zijn geen aandeelhouder en je ziet het niet in het straatbeeld, maar ze zijn net als de anderen Prik&Tik-lid. Van die 120 drankenhandelaars gooien wij alle volumes van alle dranken samen: de bieren, sterke dranken, wijnen, frisdranken, waters. We maken daar als het ware één plas van om vanuit die positie te onderhandelen met drankleveranciers. Tegenover producenten zoals Alken-Maes, Duvel en Spa vertegenwoordigen wij het totale volume van alle Prik&Tik-leden. Het geeft ons een sterke positie om te onderhandelen over de aankoopvoorwaarden. Dat is onze echte kerntaak.”
Bron: Sterck Magazine
Lees hier het volledige artikel